Taalvrijwilliger voor begeleiding van groepen

Wil je een vluchteling, asielzoeker of kwetsbare anderstalige in de gemeente Nijkerk helpen met het oefenen van de Nederlandse taal? Lijkt het je leuk om mensen in een groep te helpen bij het verhogen van hun taalvaardigheid? Heb je iets met taal en vind je het fijn om dat aan anderen uit te leggen en samen te oefenen? Wat fijn, we kunnen nog veel taalvrijwilligers gebruiken.

Wat ga je doen als vrijwilliger groepsbegeleiding bij het DigiTaalhuis?

Je voorkeur en je mogelijkheden worden tijdens een intake geïnventariseerd. Na intake en training koppelt de coördinator van het DigiTaalhuis jou aan een groep van bijvoorbeeld anderstaligen zoals asielzoekers. In een groep werk je vaak samen met een andere taalvrijwilliger.

Voorafgaand aan de koppeling stemmen we de groepssamenstelling en het doel met je af en maak je kennis met je eventuele collega. We bespreken samen hoe je inzet als taalvrijwilliger eruit gaat zien. Wij vinden het namelijk belangrijk dat jij tot je recht komt in dat wat je doet!

Als je taalvrijwilliger bent in een groep, spreek je elke week af op een vast dagdeel. Jullie gaan dan samen oefenen met bijvoorbeeld spreken of lezen. Je bent geen docent en je geeft geen les, maar je bent wel de spil van de groep. Je behandelt thema’s en taalonderdelen die passen bij de groep die je begeleidt. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van methodes en boekjes als Succes! of Spreektaal die het DigiTaalhuis kosteloos aan jou en de deelnemers verstrekt. Het is ook mogelijk om tijdens de bijeenkomsten mensen te helpen om met digitale programma’s te werken.

Aanmelden kan door te bellen met 033 2450014, een email te sturen naar digitaalhuis@bibliotheeknijkerk.nl of via onderstaande knop het formulier in te vullen.

Aanmelden als vrijwilliger