Taalvrijwilligers gezocht voor Oekraïense deelnemers

Alles begint met taal. Een studie volgen, een baan vinden, meedoen in de samenleving: het kan pas wanneer je de taal spreekt én begrijpt. Voor de groep Oekraïners die momenteel in Nijkerk verblijft, zijn wij op zoek naar taalvrijwilligers die deze groep verder op weg helpen in onze samenleving. Mensen helpen met taal kan op verschillende manieren:

taalbegeleiding geven, deze begeleiding kan bestaan uit:

• praktische begeleiding waarmee je de meest gebruikelijke en noodzakelijke woorden aanleert
  • oriëntatiebijeenkomsten waar de deelnemers praten over thema’s uit het dagelijkse leven en zo het spreken oefenen
  • begeleiding van groepjes online
  • ondersteuning van een gediplomeerde docent in de Nederlandse les

Vind je het leuk om iets te betekenen voor een ander of voor een groep te staan? Heb jij een paar uur tijd per week over? Dan is de rol van taalvrijwilliger iets voor jou. Werkzaamheden en tijden zijn altijd in overleg en je krijgt vooraf een training. Als taalvrijwilliger kun je het verschil maken in iemands leven!

Wat vragen wij van de taalvrijwilligers

• goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • affiniteit met de doelgroep
  • een aantal uren per week beschikbaar
  • belangstelling voor andere mensen en culturen
  • geduld, flexibiliteit, initiatiefrijk en sociaal vaardig

Wij bieden

• een gratis Bibliotheek abonnement
  • een inwerkprogramma en training
  • volop mogelijkheden om te leren over andere culturen
  • ondersteuning bij de lessen, je staat er niet alleen voor, samen met de andere taalvrijwilligers en de coördinator van het DigiTaalhuis richt je de lessen in

Over de Bibliotheek
De Bibliotheek gemeente Nijkerk is een middelgrote bibliotheek met vestigingen in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. Zij biedt de inwoners op een aantrekkelijke manier toegang tot informatie, kennis, verhalen en cultuur, zowel offline als online. Het is een inspirerende ontmoetingsplek waar veel activiteiten worden georganiseerd en waar alle inwoners van de gemeente Nijkerk welkom zijn. Met een team van 19 vaste medewerkers en met behulp van vele enthousiaste vrijwilligers zetten wij ons in voor een warme en gastvrije sfeer. Zelfredzaamheid van iedereen is ons doel. Bij de Bibliotheek gemeente Nijkerk dromen we groot en werken we hard. Daarnaast werken we ook vanuit ons hart om onze ambities waar te maken.

Enthousiast?
Aanmelden kan door te bellen met 033 2450014, een email te sturen naar digitaalhuis@bibliotheeknijkerk.nl of via onderstaande knop het formulier in te vullen.

Aanmelden als vrijwilliger