Vacature Leesconsulent primair onderwijs 24- 28 uur per week

Ben jij onze enthousiaste nieuwe collega die zich inzet voor jeugd en jongeren in Nijkerk om hun leesplezier en mediawijsheid te vergroten? Dan zoeken we jou!

Wij zoeken een leesconsulent primair onderwijs en voortgezet onderwijs (24-28 uur per week) die Nijkerkse kinderen van 4-18 jaar ondersteunt in hun ontwikkeling op het gebied van lezen, taal- en mediavaardigheid.

Over ons

De bibliotheek helpt inwoners van de gemeente Nijkerk zich te ontwikkelen, een leven lang. Dat doen we met behulp van onze fysieke en digitale collectie en in samenwerking met vele partners. Er zijn drie vestigingen: Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. De ambitie van Bibliotheek Nijkerk is om er samen met haar partners voor te zorgen dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er de weg in kan vinden en dat iedereen kennis kan maken met literatuur, kunst en cultuur.

Leesbevordering en leesplezier 0 - 18

Eén van de belangrijkste functies van de bibliotheek als educatieve, maatschappelijke organisatie is te zorgen dat inwoners van onze gemeente actief kunnen deelnemen aan de maatschappij door het ontwikkelen van hun lees-, taal- en mediavaardigheden. Als leesconsulent maak je deel uit van het team Educatie dat verantwoordelijk is voor de dienstverlening aan de doelgroep van 0-18 jaar. In samenwerking met externe partners en collega’s werk je actief aan leesbevordering en stimuleer je leesplezier bij kinderen in de gemeente Nijkerk. Op de scholen gebeurt dit onder de noemer ‘de Bibliotheek op school’ (dBos). Dit is een landelijke aanpak waarin Bibliotheek en (voor)scholen structureel, planmatig en samenwerken. Ook ben je actief op het gebied van mediawijsheid en bewust mediagebruik.

Werkzaamheden

• je bent werkzaam op diverse scholen in de gemeente Nijkerk, in het kader van de Bibliotheek op School en levert een actieve bijdrage aan de leesbevordering op de school;
  • je initieert, ontwikkelt en voert leesbevorderingsactiviteiten uit en bent het vaste aanspreekpunt voor de betreffende scholen;
  • je voert kennismakingslessen uit op het gebied van mediawijsheid;
  • je stelt de jaarplanning op voor de dienstverlening aan de betreffende school in afstemming met de leescoördinator van de betreffende school;
  • je inspireert en stimuleert het schoolteam met lesideeën m.b.t leesbevordering;
  • je hebt een innovatieve blik; je komt met vernieuwende manieren en frisse ideeën om leesbevordering en mediawijsheid bij de doelgroep onder de aandacht te brengen;
  • je draagt zorg voor een aantrekkelijke collectie op de school;
  • je mede-organiseert en voert activiteiten uit rondom landelijke thema’s, zoals de Kinderboekenweek.

Wij zoeken

Als leesconsulent ben je inhoudelijk deskundig, enthousiast en flexibel. Je beschikt over didactische vaardigheden en weet leerkrachten te inspireren. Je werkt met hen samen om een krachtige en activerende leeromgeving te realiseren en lees- en mediabevorderingsprojecten uit te voeren. Je hebt een actieve, ondernemende houding en je werkt zelfstandig. Je denkt in oplossingen en kansen.

Verder herken je je in onderstaande punten:

• je beschikt over HBO werk- en denkniveau, maar bent ook een doener;
  • bij voorkeur heb je ervaring in het werken met kinderen en affiniteit met (jeugd)literatuur;
  • je kunt goed samenwerken met collega’s en partners;
  • je bent in het bezit van het certificaat leesconsulent of bent bereid de opleiding tot leesconsulent te volgen;
  • je beschikt over een rijbewijs én eigen vervoer.

Wij bieden

• een baan bij een dynamische organisatie met een brede educatief maatschappelijke functie;
  • een informele en collegiale werksfeer;
  • een contract voor de duur van een jaar waarbij doorgroei naar een vast dienstverband mogelijk is;
  • een salaris afhankelijk van opleiding en (relevante) werkervaring in schaal 7 of 8, cao Openbare Bibliotheken (minimaal € 2.607,- en maximaal 3.863,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek);
  • goede secundaire voorwaarden conform cao Openbare Bibliotheken.

Meer informatie?

Neem contact op met Jamie Lee van Londen, jl.vanlonden@bibliotheeknijkerk.nl. Voor vragen over de procedure kun je contact opnemen met Laura Koppenberg via laura.koppenberg@bibliotheeknijkerk.nl of telefoonnummer 033-245 17 56.

Solliciteren

Enthousiast geworden? Herken je jezelf in het profiel?

Reageer dan vóór 1 mei 2024 a.s. door je motivatiebrief en cv te sturen naar Jamie Lee van Londen, coördinator educatie, via jl.vanlonden@bibliotheeknijkerk.nl.

Let op: bij voldoende geschikte reacties sluiten we de procedure eerder, dus wacht niet te lang met reageren.