Bibliotheek Gemeente Nijkerk blij met extra geld van Ministerie!

Gepubliceerd op: 7 oktober 2019 12:52

Uit handen van de Minister van OCW, mevrouw van Engelshoven, heeft de gemeente Nijkerk een financiële bijdrage gekregen voor de nieuwe Bibliotheek in Nijkerkerveen. De financiële bijdrage van ruim €200.000 is voor 3 jaar en is bedoeld om de Bibliotheek als een volwaardige vestiging te laten functioneren.

Aanleiding zijn de forse bezuinigingen de afgelopen jaren op de bibliotheken. Daardoor zijn er in steeds meer gebieden in Nederland bibliotheekvestigingen verdwenen. Om deze kaalslag tegen te gaan is door de PvdA (Lodewijk Asscher) een initiatiefvoorstel gemaakt om extra gelden voor bibliotheken ter beschikking te stellen. Dit is door de Tweede Kamer aangenomen. Er was ruim 3 miljoen beschikbaar. Ruim 40 bibliotheken hebben hiervoor een aanvraag ingediend. Uiteindelijk zijn er 12 bibliotheken geselecteerd, waaronder Nijkerkerveen.

Roel Zuidhof, directeur van de Bibliotheek in de gemeente Nijkerk, waar ook Nijkerkerveen en Hoevelaken onder valt, is reuzeblij met de bijdrage. “We hebben meer dan 10 jaar gewerkt dat er een mooi hart in Nijkerkerveen komt met een Bibliotheek. Daarvoor heeft de gemeente Nijkerk het nieuwe gebouw gefinancierd, wat natuurlijk geweldig was in de tijd van de crisis. De Provincie Gelderland gaf een bedrag voor de inrichting. Maar, er waren helaas geen structurele financiën voor bijvoorbeeld de aanschaf van boeken en tijdschriften of een medewerker om onze gasten te ontvangen. Maar met deze bijdrage van OCW kunnen we nu echt er voor zorgen dat er regelmatig een medewerker is in de Bibliotheek van Nijkerkerveen die ook activiteiten gaat organiseren. We zorgen er voor dat het samen met het dorpshuis en de school een bruisend hart wordt in ‘t Veen!”

Wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh vindt de bijdrage een mooie stimulering voor de Bibliotheek:

“Ik ben heel blij voor de inwoners van Nijkerkerveen. Zij krijgen nu een volwaardige bibliotheek. Een bibliotheek die aandacht besteedt aan de vijf wettelijke taken: kennis en informatie; ontwikkeling en educatie; stimuleren van lezen en aandacht voor literatuur; organiseren van ontmoeting en debat en inwoners kennis laten maken met kunst en cultuur. Allemaal heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen én volwassenen. En natuurlijk ook gewoon heel leuk en gezellig om mee bezig te zijn!”

Foto: van links naar rechts Lodewijk Asscher (initiatiefnemer), minister Ingrid van Engelshoven, wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh en Roel Zuidhof (directeur bibliotheek gemeente Nijkerk)