De Bibliotheek blijft in pand aan de Frieswijkstraat

Gepubliceerd op: 9 oktober 2023 10:10

De bibliotheek in Nijkerk blijft gehuisvest in het gebouw aan de Frieswijkstraat in Nijkerk. Dit besluit is genomen na een gedegen locatieonderzoek naar mogelijke huisvestingsopties van de Bibliotheek. Directeur-bestuurder Laura Koppenberg ziet volop mogelijkheden om op de huidige locatie een nieuw, fris en modern bibliotheekconcept neer te zetten.

Koppenberg: “Toen ik hier in de zomer van 2022 startte, zag ik direct de mogelijkheden van het gebouw. Het is licht, ruim en open. Er hangt een prettige sfeer en we delen het gebouw met onze waardevolle samenwerkingspartners Sigma, de Speelotheek en het UVV. We werken deels voor dezelfde doelgroepen, dus dat is een ideale combinatie. De samenwerking met Sigma is het afgelopen jaar steeds intensiever geworden. Zo hebben we gezamenlijk het Informatiepunt Digitale Overheid ingericht. Doordat we in één gebouw zitten, zijn de lijnen kort. Ook de gezamenlijke activiteiten met de Speelotheek lopen goed. Daarnaast heeft ons gebouw ook praktische voordelen: makkelijk bereikbaar, dicht bij het centrum. Mensen weten ons goed te vinden en er is voldoende parkeergelegenheid, ook voor mensen die minder goed ter been zijn.”

Een aantal jaar geleden werd gestart met een locatiestudie voor de Bibliotheek Nijkerk en is ook de optie verkend om de Bibliotheek Nijkerk te vestigen in de Eierhal. Koppenberg nam bij haar aantreden het dossier ‘huisvesting bibliotheeklocatie Nijkerk’ over van haar voorganger, Roel Zuidhof. Ze zegt hierover: “Het toenmalige bestuur heeft veel tijd en energie gestoken in de locatiestudie, waar verkenning van de Eierhal als mogelijk nieuwe locatie onderdeel van was. Dat is een prachtig historisch pand, centraal gelegen, met betekenis voor de Nijkerkse gemeenschap. Vanwege de monumentenstatus mogen er echter geen bouwkundige aanpassingen worden gedaan. Bovendien is het pand aanzienlijk kleiner in oppervlakte dan het gebouw aan de Frieswijkstraat. Dat zou onder meer betekenen dat onze partners niet konden meeverhuizen. Dat vond ik een belangrijk aspect om mee te wegen in de besluitvorming”.

Inmiddels is het ook om financieel-economische redenen lastiger geworden. Koppenberg: “Voor iedereen gaan de prijzen omhoog en voor ons natuurlijk ook. Blijven op de huidige plek is voor ons een veilige, verantwoorde en duurzame keuze”.

Nu het besluit definitief is, kan Koppenberg met haar team plannen gaan maken voor renovatie en herinrichting. Die stonden in de ijskast zolang de verkenningen van de Eierhal nog liepen. Koppenberg: “Nu de kogel door de kerk is, gaan we aan de slag met modernisering en verduurzaming. Dat geeft energie. We hebben zin om er iets prachtigs van te gaan maken: de warme uitstraling die hoort bij de bibliotheek als huiskamer van de stad”.