Feestelijke opening Infoplein en Oefenplein

Gepubliceerd op: 14 december 2023 15:00

Donderdagmiddag 14 december 2023 zijn het Infoplein en het Oefenplein in Bibliotheek Nijkerk officieel geopend door wethouder Audrey Rohen.

Infoplein & Oefenplein

Op het Infoplein kunnen inwoners terecht voor informatie, advies en praktische hulp op
uiteenlopende terreinen. Aanvragen van toeslagen, hulp bij formulieren of bankzaken, vragen over DigiD of het rijbewijs: deskundige medewerkers van Sigma en de bibliotheek en vrijwilligers met verstand van zaken helpen inwoners een stapje verder. Soms wordt iemand direct geholpen, waar nodig wordt een vervolgafspraak gemaakt met een van de samenwerkende Nijkerkse organisaties. Het Informatiepunt Digitale Overheid, kortweg IDO, maakt onderdeel uit van het Infoplein.

Op het Oefenplein kunnen mensen zelf aan de slag op één van de computers in de bibliotheek. Inwoners kunnen zaken zelf regelen en krijgen waar nodig ondersteuning of begeleiding. Door het slim combineren van dienstverlening worden mensen geprikkeld om te leren, zodat de drempel om zelf met het versterken van de eigen basisvaardigheden aan de slag te gaan, wordt verlaagd.

Zelfredzaamheid versterken

De samenleving wordt steeds digitaler en complexer; het is niet voor iedereen even makkelijk om daar de weg in te vinden. Het doel van dit initiatief is het vergroten van de zelfredzaamheid van inwoners rondom thema’s als werk en studie, wonen, gezondheid, financiën, mobiliteit, zingeving, opvoeding en educatiemogelijkheden. De ondersteuning bestaat uit informatie en advies, praktische hulp, training, voorlichting, begeleiding, zelfstudie en faciliteiten om mensen te helpen met de actuele vraag. Ook gaat het over versterken van (digitale) basisvaardigheden, zoals taal- en rekenvaardigheid, informatievaardigheden, kritisch denken en sociaal- culturele vaardigheden. Op het Infoplein & Oefenplein Nijkerk werken diverse lokale, maatschappelijke partners samen.

Innovatieproject

Dit project is mede mogelijk gemaakt door innovatiegelden van de provincie Gelderland, het netwerk van Gelderse bibliotheekdirecteuren SGB en Rijnbrink. In heel Gelderland worden dit jaar 10 van zulke pleinen geopend. Dit sluit aan op een landelijke ontwikkeling. Vaak worden het Ontwikkelpleinen genoemd. Zo bestaan o.a. in Rotterdam en Hengelo al succesvolle varianten. Nijkerk heeft bewust voor de naam Infoplein & Oefenplein gekozen, omdat het duidelijker maakt wat inwoners kunnen verwachten.