Nieuwe aflevering podcast Oorlog op de Veluwe: aflevering over Hoevelaken

Gepubliceerd op: 8 december 2020 13:09

De Hoevelakense oorlogsburgemeester jonkheer Paulus Andries van Eys kreeg na de oorlog oneervol ontslag. Hem werd door de zuiveringscommissie ‘gebrek aan inzicht in de taak van een burgemeester in bezettingstijd’ verweten. Dat hij niet erger werd gestraft, kwam doordat hij had toegelaten dat zijn dochter belangrijk verzetswerk mocht verrichten vanuit haar ouderlijk huis. Bovendien, meende de zuiveringscommissie, was Van Eys voldoende gestraft doordat hij zijn zoon tijdens de oorlog had verloren.

Dat blijkt uit archiefstukken uit het Nationaal Archief die gebruikt zijn voor de aflevering over Hoevelaken van de podcastserie Oorlog op de Veluwe die op 9 december wordt gepubliceerd.

De aflevering over de bevrijding van Hoevelaken is de zesde aflevering van een 9-delige podcastserie van de bibliotheek Nijkerk in het kader van 75 jaar bevrijding. De zevende aflevering verschijnt op 8 januari 2021. Daarin staan de spannende verhalen centraal van de huisarts dr. Henk Schreuder en ‘witte duivel’ Jan van de Mast over noodziekenhuizen en voedselvoorziening in Nijkerk tijdens de Hongerwinter. Museum Nijkerk stelde de interviews met dr. Schreuder en Van de Mast uit 2009 beschikbaar. Beide mannen zijn inmiddels overleden, maar werden nog bij leven onderscheiden met de zilveren erepenning van de stad Nijkerk.

In de podcastserie ‘Oorlog op de Veluwe’ staan persoonlijke verhalen tijdens de Tweede Wereldoorlog centraal uit de gemeenten Barneveld, Ede, Ermelo, Nijkerk en Putten. De vijf Veluwse gemeenten financierden de serie samen met het Mondriaanfonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed.

De afleveringen zijn te beluisteren via: