Jaaroverzicht Cultuurmakelaars gemeente Nijkerk aangeboden aan wethouder

Gepubliceerd op: 22 december 2022 13:59

Op maandag 19 december jl. presenteerden cultuurmakelaars Nel Schoon en Margreet Koele hun jaaroverzicht-in-beeld aan cultuurwethouder Mariëlle Broekman (foto).

In februari dit jaar namen Nel en Margreet als cultuurmakelaar a.i. het stokje over van Jacquelien de Jong. Zij gingen onder meer aan de slag met het verbinden van de kunst- en cultuurpartijen in de gemeente en de organisatie van een aantal evenementen om cultuur beter op de kaart te zetten. Dit alles in nauwe samenwerking met partners: de gemeente, de bibliotheek, het Kunstlokaal, theater Streams, de stadsdichter en de vele culturele verenigingen die de gemeente rijk is.

Actief jaar

Na een aantal jaren coronastilte was 2022 gelukkig weer een actief jaar voor Nijkerk. Zo was er de Sport- en Cultuurconnectie met als thema volleybal, een bijbehorende expositie met foto’s en schilderijen in de bibliotheek, de onthulling van het Tunnelgedicht van kunstenaar Jan Carel Coster en stadsdichter Henriëtte Hofman, de Kunstroute in Hoevelaken, de Kunstweek, het project Kunstlicht en Gluren bij de Buren. De cultuurmakelaars hebben er ook voor gezorgd dat er op alle basisscholen een aanbod voor cultuureducatie is.

Rol cultuurmakelaars

De belangrijkste taak van de cultuurmakelaars is het versterken van het culturele klimaat in Nijkerk. Daarbij hoort het verbreden en bekender maken van het aanbod aan culturele activiteiten voor de inwoners van de drie kernen. Ook helpen de cultuurmakelaars culturele evenementen te organiseren en zorgen ze voor (meer) zichtbaarheid van kunst in de openbare ruimte. Daarnaast hebben de cultuurmakelaars een rol als intermediair in het verzorgen van cultuuraanbod voor het onderwijs.

Nieuw gezicht

Met ingang van 1 januari 2023 neemt Lenka de Hoogh het stokje over van Nel Schoon.
Lenka en Margreet, die vanaf nu geen ‘a.i.’ meer is gaan samen verder invulling geven aan het cultuurmakelaarschap in Nijkerk. Zo zetten we met elkaar in 2023 mooie volgende stappen op weg naar een sterke en verbonden cultuursector in Nijkerk. Uiteraard bedankte wethouder Broekman Nel Schoon voor haar inzet en creativiteit in het afgelopen jaar!

Naar jaaroverzicht Cultuurmakelaars