Leren om minder voedsel te verspillen? Kom naar de Bibliotheek!

Gepubliceerd op: 27 augustus 2020 08:45

Van 1 tot 7 september is de landelijke Verspillingsvrije Week. De Bibliotheken in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken haken daar bij aan. Wist je dat er jaarlijks in Nederland ongeveer 150 kilo per persoon aan voedsel wordt weggegooid? Dit kan bijvoorbeeld komen door teveel te kopen, niet weten hoe je voedsel moet bewaren of hergebruiken, en een gebrek aan kennis over duurzaamheid en houdbaarheidsdata. Hierdoor gooien we letterlijk en figuurlijk veel energie en geld weg, en dat is zonde.

In de bibliotheken kan je op een speciale tafel boeken en informatie vinden over hoe je minder voedsel kunt verspillen. Ook kan iedereen een Eetmaatje of koelkast- en vriezersticker meenemen. Het Eetmaatje is een portie-maatbeker voor rijst, pasta en couscous. De koelkast- en vriezerstickers geven aan hoe je beter gebruik kunt maken van de koelkast en vriezer, wat je waar het beste kunt bewaren, en hoe lang.

Op zaterdag 5 september tussen 10 en 12 uur zullen er in de Bibliotheek Nijkerk twee deskundige aanwezig zijn die meer zullen vertellen over hoe je energie en geld kunt besparen door minder te verspillen.

Marieke Timmer is voedingscoach van Blijf Gezond Nijkerk (www.blijfgezondnijkerk.nl). Lisette de Jong is schrijfster en wetenschapsjournalist en schrijft over gezond leven en duurzame technologie (www.lisettedejong.nl).