Het is vanaf nu mogelijk om in te loggen met je pasnummer als gebruikersnaam.

Omgeving &/entree Nijkerk rookvrij

Gepubliceerd op: 7 september 2020 14:45

Met het leggen van een grote blauwe stoeptegel met daarop ‘Rookvrije generatie’ heeft wethouder Harke Dijksterhuis, onder aanmoediging van kinderen van basisschool Het Baken, de zone rondom &/entree aan de Frieswijkstraat rookvrij verklaard.

Aanleiding
Bij de Bibliotheek in Nijkerk en Hoevelaken komen veel kinderen, alleen of in groepsverband met school. Vanuit ouders en scholen kwam steeds vaker de vraag om het voorterrein van de vestigingen rookvrij te maken. Vanaf september is het ook verplicht de schoolomgeving rookvrij te houden. Binnen &/entree (Bibliotheek, Sigma, UVV) is dit onderwerp besproken en er was direct enthousiasme om mee te werken aan de rookvrije zone.

Gezonde generatie
“Roken in openbare gelegenheden kan écht niet meer”, zegt Harke Dijksterhuis. “En gelukkig winnen rookvrije zones steeds meer terrein. Daarom een heel mooi initiatief om de omgeving rondom &/entree rookvrij te maken. Het zorgt niet alleen voor minder overlast, het geeft ook een duidelijk signaal dat roken gewoon niet oké is – zeker op plekken waar veel kinderen komen. Roken past niet binnen een gezond leven. Dat is wat we willen meegeven, vooral aan onze jongeren. Zodat zij kunnen opgroeien als een gezonde en rookvrije generatie.”

De organisaties binnen &/entree staan ook voor een rookvrije generatie. Roel Zuidhof, directeur van de bibliotheek, is daarom blij hieraan een bijdrage te kunnen leveren: “We willen graag dat kinderen gezond opgroeien. Daarom zijn we, net als Sigma, al langer partner van positieve gezondheid en de daarbij behorende preventieprogramma’s voor een gezonde leefstijl, zoals die door de gezondheidscentra onder de aandacht worden gebracht. Dat willen we dan op deze manier ook laten zien.”

In Hoevelaken is het gebied bij de ingang van de Bibliotheek rookvrij gemaakt. Openbare instellingen zoals de bibliotheek zelf en de UVV zijn al veel langer rookvrij.