Oproep: straatcoördinatoren, meld je aan!

Gepubliceerd op: 21 maart 2020 00:55

Negen organisaties hebben de handen ineen geslagen om ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen te helpen tijdens de corona-crisis. Mensen die hulp nodig hebben en niemand hebben om die hulp te bieden, kunnen een beroep doen op zogenaamde ‘straatcoördinatoren’. Deze aanpak is het afgelopen weekend al in verschillende straten en wijken van de gemeente Nijkerk ontstaan.

De gemeente Nijkerk, de Bibliotheek, Sigma, Hulpdienst Hoevelaken, Platform Nijkerkerveen, Unie van Vrijwilligers, HipHelpt (namens de kerken), de PCOB en de Nederlandse Patiënten Vereniging zijn daar heel blij mee. Samen hebben ze nu een aanpak ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat er in zoveel mogelijk straten van de gemeente zo’n aanspreekpunt is.

Het idee van de straataanpak is, dat er in iedere straat één persoon is, die (waar nodig samen met de vrijwilligers van de genoemde organisaties) hulp in zijn of haar straat kan regelen. Die persoon is de straatcoördinator. De hulp kan bijvoorbeeld bestaan uit boodschappen doen, de hond uitlaten of een maaltijd maken. Ook kun je regelmatig iemand bellen voor een gesprek. De straatcoördinator kan zelf (met anderen uit de buurt) hulp bieden, of contact opnemen met Sigma. Samen zorgen de negen samenwerkende organisaties  er dan voor dat de hulp via hun vrijwilligers geregeld wordt.

Hulpaanbod onder de aandacht brengen

Wethouder Harke Dijksterhuis: ”Ik vind het echt heel mooi om te zien hoe snel we als samenwerkende organisaties in Nijkerk de krachten hebben gebundeld. Er is meer dan genoeg hulpaanbod in Nijkerk. Dat zie je ook terug op social media, zoals Facebook. Daar hebben al veel mensen spontaan aangegeven iets te willen doen voor anderen. Dat verliep alleen nog niet gecoördineerd tot nu toe. Het gaat er nu om dat we vraag en aanbod samen brengen. Dat we ook de mensen bereiken die deze hulp goed kunnen gebruiken, maar nog niet van het bestaan af weten. Juist daarvoor zijn die straatcoördinatoren zo belangrijk. Ik hoop dat veel mensen zich aanmelden en dat we snel een grote dekking hebben. Vanaf deze plek wil ik Erik Vreekamp (HipHelpt, namens de kerken) en Friso Berghuis (BRICC) van harte bedanken. Zij zijn degenen geweest die de afgelopen dagen een online dashboard hebben gebouwd waar iedereen kan zien waar straatcoördinatoren gezocht worden. Deze vind je hier. Grote klasse!".

Samen veel inwoners bereiken

Jetty Reker, coördinator van Sigma: “Vanaf afgelopen maandag hebben we de handen ineen geslagen. Natuurlijk kennen we vanuit onze eigen organisaties veel mensen. We zien ook de vragen en zorgen die ontstaan, nu bijna alle activiteiten en sociale contacten stil vallen.
Maar gezamenlijk bereiken we zoveel mogelijk inwoners. We willen vraag en aanbod van hulp zo goed mogelijk bij elkaar brengen. De straatcoördinatoren kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Van hen wordt gevraagd om - samen met de buren in de straat- een oogje in het zeil te houden en via briefjes door de brievenbus hulp aan te bieden. Daarnaast staan ook de vrijwilligers van onze organisaties klaar, die al actief zijn. Ze willen zich samen met iedereen die zich nu meldt voor het aanbieden van hulp, inzetten”.

Aanmelden als straatcoördinator... en dan?

Mensen die straatcoördinator willen zijn, kunnen zich aanmelden bij Sigma via de website. Sigma neemt dan telefonisch contact op en verstuurt een kort lijstje met aandachtspunten. Daarin staan natuurlijk ook de regels van het RIVM, zoals dat er geen fysiek contact mag zijn, enzovoorts. Ook ontvangt de nieuwe straatcoördinator flyers. Op de flyer staat wat de straatcoördinator kan betekenen. Op de flyer kan ook zijn of haar telefoonnummer worden ingevuld. De straatcoördinator wordt gevraagd de flyer bij alle huizen in de straat te bezorgen. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen op die manier rechtstreeks bellen met een straatcoördinator.

Aanmelden om hulp te bieden

Inwoners die iets voor een ander willen betekenen, kunnen zich aanmelden bij Sigma via een speciale knop op de website, www.sigma-nijkerk.nl. Dat geldt zowel voor mensen die straatcoördinator willen zijn, als voor mensen die op een andere manier hulp kunnen bieden. Sigma houdt dan een totaaloverzicht bij van al het aanbod.