Speelotheek en Bibliotheek bekrachtigen samenwerking

Gepubliceerd op: 16 oktober 2023 10:03

Het bestuur van de Speelotheek en Bibliotheek in Nijkerk hebben hun handtekening gezet onder een hernieuwde samenwerkingsovereenkomst. Beide partijen bekrachtigen hiermee de samenwerking voor de komende jaren.

Steeds meer ouders van jonge kinderen maken gebruik van het aanbod van de Speelotheek, die is gevestigd in het hart van de Bibliotheek aan de Frieswijkstraat in Nijkerk. Gezamenlijk organiseren de Speelotheek en de Bibliotheek activiteiten voor jonge ouders: de Peuterochtend en het Mamacafé. Deze bijeenkomsten worden druk bezocht.

Tijdens de Peuterochtend kunnen peuters spelen met speelgoed van de Speelotheek, er is een leuke activiteit en worden ze voorgelezen. De kinderen kunnen direct gratis lid worden van de bibliotheek en boekjes uitzoeken om te lenen. Regelmatig komen gastsprekers vertellen over uiteenlopende onderwerpen, zoals kinderfysiotherapie of yoga. De Peuterochtend is elke maandagochtend in de oneven weken.

Het Mamacafé richt zich op zwangere vrouwen en moeders met baby of dreumes. Het is een ontmoetingsplek om te praten over alles wat bij het moederschap komt kijken. Regelmatig schuift ook hier een gastspreker aan. De Bibliotheek geeft voorlichting over het belang van (voor)lezen op jonge leeftijd. Samen een boekje lezen – plaatjes aanwijzen en verhaaltjes vertellen – versterkt de band met de baby. En kinderen die als baby al zijn voorgelezen, zijn later beter in taal.

Laura Koppenberg, directeur-bestuurder van de Bibliotheek, is blij met de samenwerking: “we bereiken gezamenlijk nóg meer ouders en jonge kinderen. Tijdens onze gezamenlijke activiteiten is het een levendige boel in de Bibliotheek. Het werkt echt verbindend: jonge ouders ontmoeten elkaar, wisselen ervaringen uit en geven elkaar tips. Het concept van de Speelotheek past helemaal in deze tijd: het is handig, voordelig en duurzaam”.
Beide organisaties draaien voor een groot deel op vrijwilligers. Nieuwe vrijwilligers zijn altijd van harte welkom en zelfs hard nodig. Interesse? Neem gerust contact op over de mogelijkheden met de Speelotheek of de Bibliotheek.

Lien Bakker, namens het bestuur van de Speelotheek: “Spelen en lezen is goed voor de ontwikkeling van het kind. Door onze samenwerking met de bibliotheek houden we de drempel laag, dus een echte win-win-situatie”.