Terugblik op “Week van Lezen en Schrijven 2023”

Gepubliceerd op: 21 september 2023 10:38

Vanaf vrijdag 8 september zijn er op de tafels op alle bieblocaties posters geplaats met de uitnodiging mee te doen aan het spel “Vertel je verhaal”. Bezoekers konden onder het genot van een bakkie koffie of thee met letterkoekjes of letterchocolaadjes contact maken met andere bezoekers. Aan de hand van kaarten met een vraag over hebben, ervaren, leren en dromen startten zij een gesprek. Een aantal bezoekers hadden een gesprek met iemand die zij niet zo goed kenden. De reacties waren veelal positief!

Tijdens de bijeenkomsten in de Taalcafés in Nijkerk en Hoevelaken op maandag 11 september speelden de deelnemers en begeleiders ook dit interessante spel. Zij zullen dit in de toekomst zeker nog weer eens spelen.

Dinsdag 12 september zijn alle (oud) NT1-deelnemers uit de gemeente Nijkerk uitgenodigd op een ontmoetingsavond. Zij deelden met elkaar hun ervaringen. Er was veel herkenning. Deze avond was ook onze taalabassadeur Dirk-Jan Scharrenburg aanwezig. Dirk-Jan vertelde zijn boeiende verhaal. Hij heeft een aantal jaren op de basisschool gemist. Deze achterstand heeft hij lang niet kunnen inhalen. Een cursus Nederlands op zijn werk bracht daar verandering in. Nu volgt hij een Mbo-opleiding voor Hovenier. Hij is niet meer laaggeletterd. Hij spant hij zich in om andere lotgenoten te stimuleren aan hun basisvaardigheden (taal-, reken-, en digivaardigheden) te werken. En met succes. Iedere aanwezige die moeite heeft met lezen en schrijven en computervaardigheden wil graag verder in een groep.

Donderdag 14 september was er weer een vrijwilligersavond. Onze directeur Laura Koppenberg opende de avond met een welkomstwoord en mededelingen. Vervolgens kwamen drie van de vier medewerker van het team DigiTaalhuis aan het woord. Toehoorders werden meegenomen in de stand van zaken: Oekraïners, Digitale vaardigheden, Taalhuis op School en lopende projecten. Aansluitend werd de “Basisvaardighedenquiz” gespeeld. De Stadsdichter Henriëtte sloot op een inspirerende wijze het programma af en deelde uit eigen werk verhalen en gedichten, puzzel- en rebusopdrachten, die de vrijwilligers in de bijeenkomsten met hun deelnemers kunnen gebruiken.

We kijken terug op een geslaagde Week van Lezen en Schrijven.