Vrijwilliger Gerrie van de Vis in het zonnetje

Gepubliceerd op: 17 januari 2023 11:14

In deze portretserie zetten we vrijwilligers in het zonnetje. Wie zijn ze, wat doen ze.. waar dromen ze van? Deze keer leren we Gerrie kennen. Zij is gastvrouw bij de Bibliotheek in Nijkerk.

Vertel eens iets over jezelf. Wie is…..
Ik zal mij even voorstellen, ik ben Gerrie, 69 jaar en getrouwd met Dick, we wonen in Nijkerk en hebben drie kinderen en zes kleinkinderen.

Hoe lang werk je als vrijwilliger bij de Bibliotheek en wat doe je precies
Ik werk nu zes jaar met plezier als gastvrouw in de Bibliotheek. Hieronder een aantal werkzaamheden welke ik doe als gastvrouw:

• Zorgen voor een gezellige en gastvrije Bibliotheek, door klanten te begroeten en eventueel wegwijs te maken en/of te helpen.
  • Het zoeken of reserveren van een gewenst boek hoort hier ook bij, bijvoorbeeld als er een boek voor een werkstuk gezocht moet worden voor een leerling met een bepaald onderwerp.
  • Ik geef uitleg over het gebruik van zelfservice, zo ook om de app “Iguana Library “ te installeren op de mobiele telefoon, zodat de klant bijna van alle functies gebruik kan maken en geen bibliotheekpas meer hoeft te gebruiken.
  • Opruimen van materialen en de lijndienst verwerken.

Wat brengt het doen van vrijwilligerswerk jou?
Ik houd enorm van lezen en films kijken. Daarbij zie ik bijna alles voorbij komen wat betreft de leenmaterialen.
Bovendien brengt het mij positieve informatie en gezelligheid, met name om zelf bij de tijd te blijven en te zien wat er in de samenleving speelt.

Wat vind je fijn aan het werk dat je voor de Bibliotheek doet?
Het vrijwilligerswerk vind ik leuk omdat ik graag met mensen werk en het een plezierige werkomgeving is. Het is een leuke afwisseling om de dag te besteden met een doel.

Wat is volgens jou de grootste verandering die de Bibliotheek doormaakt?
De verandering is niet alleen meer het lezen van boeken, maar zeker de digitale omgeving, zodat van klanten wordt verwacht zichzelf te redden nu en in de toekomst.

Ook is de Bibliotheek toegankelijker geworden met activiteiten voor jongeren, zeker om het lezen te bevorderen. Het Taalhuis helpt om Nederlands te spreken en te schrijven. Diverse activiteiten bezoeken en cursussen volgen kan ook, zoals Seniorweb.

Wat vind je van onze Bibliotheek en haar vrijwilligers?
Ik vind het een fijne Bibliotheek met diverse mogelijkheden voor alle bewoners van Nijkerk, ook omdat het mooi centraal in Nijkerk ligt.
Op de woensdag heb ik een vaste middag en werk met een andere gastvrouw/collega. Dat is een hele plezierige samenwerking, waar ook de koffie met pauze bij hoort. Andere vrijwilligers zien ik soms met een teamoverleg of wanneer we voor elkaar invallen.

Wat zou je zeggen tegen de mensen die twijfelen om een handje te helpen?
Tegen mensen die graag een handje willen helpen zou ik willen zeggen, je bent van harte welkom om eens een middag te helpen, maar ook om contact te maken met andere mensen, zeker als je geïnteresseerd bent in de Bibliotheek.

Wat is het leukste/mooiste wat je hebt gedaan of meegemaakt bij de Bibliotheek?
Iets wat indruk op mij gemaakt heeft is een bezoek van de schrijfster “Simone van de Vlugt”, toen zij een lezing hield in de Bibliotheek van Nijkerk. Ik heb veel boeken van haar gelezen, met name omdat de details kloppen waar zij over schrijft, b.v. “De Lege stad” wat zich afspeelt in 1940 met het bombardement in Rotterdam.

Welke boekentip(s) heb jij?
Ik houd van biografie/waargebeurde boeken, hierbij nog wat boekentips:

1. Kind van het oerwoud van Marina Chapma
2. Papieren Paradijs van Marlies Medema.
3. Schemerleven van Jaap Robben heb ik in één adem uitgelezen, dit is geen biografie.

Ook vrijwilliger worden?

Lijkt het je leuk om ook vrijwilliger te worden, neem dan eens een kijkje op deze pagina. Stuur een e-mail naar info@bibliotheeknijkerk.nl of bel met 033 2451756 en vraag naar Mirjam van Leeuwen.