Wethouder Mariëlle Broekman overhandigt eerste leskist over armoede aan groep 8 van de Maranathaschool

Gepubliceerd op: 21 september 2023 15:27

Op donderdag 21 september heeft wethouder Mariëlle Broekman een leskist over armoede overhandigd aan groep 8 van de Maranathaschool. Deze leskist is een initiatief van de gemeente Nijkerk, Stichting Positive Minds en Stichting Bibliotheken gemeente Nijkerk. De leskist is speciaal ontwikkeld voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool groep 7 & 8, de brugklas van het voortgezet onderwijs, en ook voor het VMBO.

Onder de titel “Kansrijk – Doorbreek de cirkel van armoede” bevat de leskist leesmateriaal en voorlichting met als doel om het onderwerp armoede op een toegankelijke en laagdrempelige manier bespreekbaar te maken onder kinderen.

In de kist zitten boeken en opdrachten die goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De leerlingen krijgen inzicht en begrip voor het leven van een kind in armoede. Ze gaan op onderzoek en kruipen in de huid van de personages van de boeken. Kinderen die opgroeien in armoede schamen zich hierdoor minder en beseffen dat zij er niets aan kunnen doen. Iedereen kan in zo’n situatie terecht komen.
Het lesmateriaal zorgt voor verbinding en helpt de leerlingen om met een bredere blik naar de wereld te kijken.

Grote dank gaat uit naar de ledenraad van de Rabobank die deze leskist financieel mogelijk heeft gemaakt. Een mooi gebaar en een belangrijk, actueel onderwerp.

Deze leskist is beschikbaar voor alle scholen in de gemeente Nijkerk via de Bibliotheek.

Foto: Harry Koelewijn