Bibliotheek scoort hoog bij klanttevredenheidsenquête

Gepubliceerd op: 4 mei 2023 11:29

Onlangs heeft de Bibliotheek Nijkerk een enquête gehouden over de dienstverlening en service bij de Bibliotheek. Mensen waarderen de bibliotheek. Natuurlijk zijn er ook een paar aandachtspunten, waar de bieb mee aan de slag kan om verder te verbeteren.

Zo kwam naar voren dat ongeveer de helft van de ondervraagden nog niet bekend is met het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid) of niet weet wat het inhoudt. Het IDO is er voor mensen die moeite hebben met of vragen hebben over de digitale dienstverlening van de overheid. Denk aan vragen over huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belastingen, rijbewijs, zorg en toeslagen. Steeds vaker verloopt communicatie met de overheid digitaal en niet iedereen weet daar even gemakkelijk mee om te gaan. Het IDO in Bibliotheek Nijkerk biedt hulp en ondersteuning en is elke werkdag open (09.00 – 13.00 uur).

Ook is niet iedereen op de hoogte van het feit dat je met je Bieb abonnement ook online boeken kunt lezen en luisteren. Via de Online Bibliotheek heb je toegang tot maar liefst 40.000 e-books en 3.500 luisterboeken.

Verder viel op dat ondervraagden de bibliotheek veel beter weten te vinden dan alleen voor het lenen van boeken, zij zien de Bibliotheek veel meer als ontmoetingsplek met leuke activiteiten en een plek waar je je verder kunt ontwikkelen en kennis kunt opdoen.

Diverse leuke suggesties werden geopperd zoals een ideeënbus, meer Engelstalige boeken en grotere keuze in het aanbod van groot letterboeken. Dit heeft de aandacht en het plan is om ook de collectie tussen de vestigingen in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen meer te gaan rouleren.

Bezoekers waarderen Het Zondagmiddagpodium, dat steeds populairder wordt, enorm. Het is een fijne plek om andere mensen te ontmoeten en naar diverse muziekstijlen te luisteren. Straks in september gaat het nieuwe seizoen weer van start en de eerste optredens zijn al vastgelegd.
Al met al werd de Bibliotheek beloond met het cijfer 8,2. “Een mooie score” aldus directeur-bestuurder Laura Koppenberg, “maar natuurlijk gaan we ook werken aan de punten waar verbetering nodig is. We staan altijd open voor suggesties. We zijn sinds kort ook gestart met de Bruisbieb: vier keer per jaar een bijeenkomst in de bibliotheek waar iedereen zich voor kan aanmelden om mee te denken of ideeën en verbeterpunten aan te dragen”.

Ook het jaarverslag van de bibliotheek over 2022 is weer gepubliceerd. Klik hier voor het jaarverslag 2022.

Onderschrift foto:
Onder de deelnemers van de enquête werd een koptelefoon verloot. Teamleider Mirjam van Leeuwen overhandigt de prijs aan mevrouw Gerritsen – Adema.