Nieuwe fiets- en wandelroute: Hoevelaken in de oorlog

Gepubliceerd op: 23 april 2020 08:45

Op de dag dat Hoevelaken 75 jaar geleden is bevrijd is de nieuwe fiets- en wandelroute ‘Ontdek de Plek’ geopend met als thema Hoevelaken in de oorlog. Een van de knooppunten in de route is de Duitse bunker aan de Weldammerlaan in Hoevelaken.

Een werkgroep bestaande uit enthousiaste inwoners van Hoevelaken en Nijkerk heeft een nieuw fiets- en wandelnetwerk Ontdek de Plek in Hoevelaken en omgeving opgezet. Max Voskuilen, een van de leden van de werkgroep, liep al langer rond met dit idee. “Ik wilde een routenetwerk met historische knooppunten en wandel- en fietsroutes in Hoevelaken en omgeving. Samen met Shavonne Korlaar, Patrick Burgers en Roel Zuidhof hebben we een website laten bouwen, www.ontdekdeplek.nl waar routebeschrijvingen en knooppunten zijn opgenomen. We hebben als thema ‘Hoevelaken in de oorlog’. Dat is het leuke: je kunt al fietsend of wandelend ook zelf je route maken met je smartphone en wetenswaardigheden op doen. De knooppunten komen langs allerlei bekende en onbekende plekken van Hoevelaken en Nijkerkerveen die te maken hebben met de oorlog.

Duitse Bunker

De opvallende Duitse bunker aan de Weldammerlaan is één van de knooppunten in het nieuwe fiets- en wandelnetwerk. Patrick Burgers van Amarch, de club van Amateurarcheologie in Hoevelaken: “we zijn sinds vorige zomer met een team van 4 mensen van start gegaan om de bunker te restaureren, samen met de eigenaar. Er moest veel begroeiing worden verwijderd, de binnenmuren zijn behandeld en rondom de bunker is alles opgeruimd en toegankelijk gemaakt.

Op de achtergrond is uitgebreid onderzoek gedaan naar dit type bunker en waarom deze als enige is overgebleven in Hoevelaken. Want er hebben in onze regio veel meer bunkers gestaan als onderdeel van een Duitse verdedigingslinie genaamd de ‘Pantherstellung’ die ook in Hoevelaken en Nijkerk lag.

Er staan nu nog 3 bunkers in Nijkerk, waarvan 1 in Hoevelaken. Ze zijn allemaal particulier bezit maar de bunker aan de Weldammerlaan in Hoevelaken is zo bijzonder omdat de eigenaar, familie Termeer, in overleg met de gemeente Nijkerk, de bunker wilde openstellen.

Gijs Jan Termeer: “er komen prachtige informatieborden in de bunker te hangen met de geschiedenis van de bunker en de omgeving. Zo kunnen bezoekers begrijpen dat dit niet zomaar een betonnen relict is uit lang geleden tijden maar een bijzonder gemeentemonument voor altijd verbonden met de geschiedenis van Hoevelaken”.

Stadsdichter

Roel Zuidhof, directeur van de Bibliotheek is ook gevraagd deel te nemen aan het project. “Ik was direct enthousiast als liefhebber van fortificaties en zag mogelijkheden om erfgoed, cultuur, educatie en toerisme aan elkaar te verbinden waarin we als Bibliotheek ook een belangrijke rol spelen. Daarom hebben we de Nijkerkse stadsdichter Bert Jurling gevraagd een gedicht te schrijven. Na uitleg over de bunker was Bert onder de indruk en heeft een prachtig gedicht geschreven. Dat komt ook in de bunker te hangen.”

Routeboekjes

Er zijn gedrukte boekjes met de wandel- en een fietsroute ‘Hoevelaken in de oorlog’, die gratis bij de VVV in Nijkerk, de Bruna in Hoevelaken en diverse winkels in Hoevelaken liggen. Voor de gebruikers van de Bibliotheek in Hoevelaken worden de boekjes in de afhaaltassen met boeken gedaan. Ook bij de bunker zijn de boekjes af te halen.

Officiële opening in september

De officiële opening is uitgesteld tot begin september. Zodra de coronamaatregelen zijn versoepeld kan de bunker ook van binnen worden bezocht. Van buiten kan de bunker wel worden bekeken. Er staat ook een tijdelijk informatiebord. Voor meer informatie zie filmpje hieronder.

De fiets- en wandelroute Ontdek de plek en de openstelling van de bunker aan de Weldammerlaan is mede mogelijk gemaakt dankzij de Gemeente Nijkerk, Rabobank Amersfoort Eemland, de provincie Gelderland, Amarch en Bibliotheken Gemeente Nijkerk.

Routeboekje