Vrijwilliger Janny Jager in het zonnetje!

Gepubliceerd op: 8 maart 2023 12:35

In deze portretserie zetten we vrijwilligers in het zonnetje. Wie zijn ze, wat doen ze.. waar dromen ze van? Deze keer leren we Janny kennen. Zij is Klik & Tik docente bij de Bibliotheek. Klik & Tik is een gratis cursus voor mensen die willen leren omgaan met de computer en internet.

Vertel eens iets over jezelf. Wie is..
Ik ben Janny Jager- van den Burg. Geboren in Nijkerk en ook altijd blijven wonen. Getrouwd en wij hebben samen 2 kinderen met aanhang en 2 kleinkinderen.

Hoe lang werk je als vrijwilliger bij de Bibliotheek en wat doe je precies.
Ik werk nu 6 jaar in de Bibliotheek en geef Klik & Tik les.
Dat houdt in dat ik mensen help die nog niets of heel weinig met de computer kunnen. Wij hebben daar een speciaal programma voor en ieder werkt op zijn eigen niveau. Het tempo bepalen ze dus zelf. Dat vinden ze allemaal een groot voordeel. Het blijft zo heel laagdrempelig. Iedereen kan dus mee doen.

Wat brengt het doen van vrijwilligerswerk jou?
Het is fijn om onder de mensen te zijn en het geeft mij veel plezier en voldoening. Volgens de cursisten is het altijd gezellig met elkaar.
Soms leren we ook van elkaar, veel verschillende culturen is altijd leuk.

Wat vind je fijn aan het werk dat je voor de Bibliotheek doet?
Het geeft mij veel voldoening om andere mensen wat te leren.
Al gaat het de ene keer beter als de andere keer het is fijn dat ze met een goed gevoel van de cursus afgaan. Ze hebben allemaal wat geleerd, dat is fijn.

Wat is volgens jou de grootste verandering die de Bibliotheek doormaakt?
Het is meer een ontmoetingsplek geworden voor veel mensen, gezellig samenzijn, films, lezingen e.d.

Wat vind je van onze Bibliotheek en haar vrijwilligers?
Het is er altijd heel gezellig en ik weet dat er veel vrijwilligers zijn, maar ik werk veel alleen. Zie ze dus niet zo vaak.

Wat zou je zeggen tegen de mensen die twijfelen om een handje te helpen?
Het is zeker de moeite waard om vrijwilliger te worden. Het geeft je veel plezier en je leert zelf ook nog heel veel.

Wat is het leukste/mooiste wat je hebt gedaan of meegemaakt bij de Bibliotheek?
Het mooist is natuurlijk dat mijn cursist met een blij gevoel van de cursus afgaat.
Verder zijn de gezamenlijke vrijwilligers bijeenkomsten altijd erg gezellig.

Welke boekentip heb jij?
Geen specifiek boek, alhoewel ik De zeven zussen erg leuk vind.
Lezen is gewoon heel belangrijk en dat begint al op jonge leeftijd met plaatjes kijken.
Mijn kleinzoon is er dol op, zeker boeken met dieren erin, vooral koeien heeft zijn voorkeur.

Wil je meer weten over de Klik & Tik cursus, bel dan met 033 2450014 of klik hier.

Lijkt het je leuk om ook vrijwilliger te worden, neem dan eens een kijkje op deze pagina. Stuur een e-mail naar info@bibliotheeknijkerk.nl of bel met 033 2450014 en vraag naar Mirjam van Leeuwen.