Vrijwilliger Michel Werner in het zonnetje

Gepubliceerd op: 15 mei 2023 09:01

In deze portretserie zetten we vrijwilligers in het zonnetje. Wie zijn ze, wat doen ze.. waar dromen ze van? Deze keer leren we Michel kennen. Hij doet de techniek bij de Bibliotheek. Tijdens films, lezingen en Zondagmiddag podia verzorgt hij het licht en geluid.

Vertel eens iets over jezelf. Wie is…..
Dit persoontje luistert al 56 jaar naar de naam Michel en is getrouwd met Ellen Marieke. Verder telt ons huishouden twee poezen en zijn we met een klein omweggetje in 2018 in Nijkerk neergestreken.

Hoe lang werk je als vrijwilliger bij de Bibliotheek en wat doe je precies?
In de herfst van 2019 ben ik begonnen als “vrijwilliger techniek”. Toen vooral voor de filmavonden in Nijkerk en begin 2020 in Nijkerkerveen. Met het uitbreken van Corona pandemie lag het afspelen van films helaas een tijdje stil, maar kwam het streamen van het Zondagmiddagpodium in beeld zodat het Zondagmiddagpodium wel door kon gaan, maar dan zonder publiek.

Wat vind je fijn aan het werk dat je voor de Bibliotheek doet?
Wat ik vooral leuk vind is dat het iets heel anders is dan mijn dagelijks werk. En ik zie films en muziekoptredens waar ik wellicht zelf nooit aan gedacht zou hebben om te gaan zien en te beluisteren. En dat valt eigenlijk nooit tegen. Daarnaast is het altijd gezellig om samen met andere vrijwilligers en 1 of 2 vaste medewerkers de boel op te bouwen en aan het eind weer af te breken ten behoeve van film, muziekpodium of een lezing.

Wat is volgens jou de grootste verandering die de Bibliotheek doormaakt?
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat er tussen het betreden van deze Bieb in 2019 (voor de kennismaking) en mijn laatste Bieb bezoek daarvoor bijna 40 jaar zit. En in die tussentijd is er natuurlijk heel veel veranderd. Toen was het voornamelijk boeken lenen en kopieën maken voor een werkstuk. De bibliotheek is nu veel meer een educatiecentrum geworden waar een boek lenen een van de vele functies is die de bieb heeft.

Wat zou je zeggen tegen de mensen die twijfelen om een handje te helpen?
Gewoon doen. De bibliotheek zou niet kunnen zijn wat het nu is zonder de vrijwilligers. En daar kun jij een onderdeel van uitmaken. Leuk om mensen te leren kennen en deel uit te maken van een team van vrijwilligers die er mede voor zorgen dat de bieb is wat die nu is.

Heb je verbeterpunten voor de Bibliotheek?
Niet zozeer verbeterpunten. De Bieb doet het hartstikke goed en begrijpt als geen ander dat je mee moet bewegen met de behoefte van de gebruikers. En zolang je de gebruiker centraal stelt dan gaat dat bijna vanzelf.

Wat is het leukste/mooiste wat je hebt gedaan of meegemaakt bij de Bibliotheek?
Ik vind het allemaal wel leuk om te doen. Zowel helpen bij film, zondagmiddagpodium of een lezing. Mooiste was denk ik wel de lezing over de tweede wereld oorlog in Nijkerk. Ten eerste omdat die periode altijd wel mijn interesse gehad heeft, maar ook om te horen over die periode in Nijkerk en omgeving.

Welke boekentip heb jij?
Laatste tijd komt het er niet echt van om een leesboek open te slaan maar ik ben groot fan van boeken van onder andere Tom Clancy, Stephen Coonts en Dan Brown.

Lijkt het je leuk om ook vrijwilliger techniek te worden? Neem dan eens een kijkje op deze pagina. Stuur een e-mail naar annie.lausberg@bibliotheeknijkerk.nl of bel met 033 2450014 en vraag naar Annie Lausberg.