Vrijwilligers voor ons voorleesteam gezocht

De Bibliotheek helpt inwoners van de gemeente Nijkerk zich te ontwikkelen, een leven lang.

Wij zoeken

Wij zoeken enthousiaste vrijwilligers voor ons voorleesteam in onze vestiging in Hoevelaken.

Over ons

De ambitie van Bibliotheek Nijkerk is om er, samen met haar partners, voor te zorgen dat ieder een taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. Dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er zijn weg in kan vinden. Dat iedereen kennis kan maken met literatuur, kunst en cultuur.

Wat is het Voorleesteam?

Om kinderen op jonge leeftijd al met verhalen, boeken en taal in aanraking te brengen is het belangrijk dat ze worden voorgelezen. Als kinderen te weinig met boeken en lezen in aanraking komen, beginnen zij vaak met een taalachterstand aan de basisschool. Dit willen we voorkomen!

Doe je mee? Kun jij op een interactieve manier kinderen voorlezen? Wil je een bijdrage leveren aan het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen? Dan is het Voorleesteam echt iets voor jou!

Wat ga je doen?

• Je gaat in de Bibliotheek, of op locatie voorlezen aan een groep of groepje kinderen;
  • De voorleesactiviteit duurt ca. een uur en kan wekelijks, maandelijks of incidenteel plaatsvinden. Indien nodig stem je af met een professional;
  • Je draagt vooral leesplezier uit en leest bij voorkeur interactief voor, al dan niet met gebruik van verschillende materialen en/of ter ondersteuning aan een ander activiteit;
  • Je stimuleert kinderen in hun taalontwikkeling;
  • Je betrekt, waar mogelijk, de ouders en geeft hen de handvatten om zelf voor te lezen. Ook stimuleer je hen om (bibliotheek-)boeken in huis te halen.

Wat breng jij mee?

• Enthousiasme over voorlezen aan kinderen;
  • Je bent geduldig en positief, en je ziet de ouders. Je gaat gemakkelijk om met kinderen en hun ouders uit diverse lagen en culturen;
  • Je bent zorgvuldig in je afspraken, en in overleg flexibel inzetbaar vanuit het voorleesteam.

Wat bieden wij jou?

• Een plezierige en inspirerende werkomgeving;
  • Je maakt deel uit van het bibliotheekteam;
  • Een goede begeleiding door een professionele bibliotheekmedewerker
  • Een gratis bibliotheekabonnement;
  • Reiskostenvergoeding volgens vrijwilligersbeleid;
  • Jaarlijks een gezellig en inspirerend uitje voor alle vrijwilligers met de bibliotheekmedewerkers.

Beschikbaarheid

Je bent beschikbaar op woensdagmiddag.
www.bibliotheeknijkerk.nl/activiteiten/voorlezen.html

Overleggen met het voorleesteam zijn op verschillende momenten in samenspraak met het team.

Interesse of vragen over de vacature? Neem contact op met Elly Pijpers:
elly.pijpers@bibliotheeknijkerk.nl

Aanmelden als vrijwilliger